Reglaze
Claudy-Jongstra
Op tafel:
'Reglaze',
Charlotte Landsheer,
2015
Clay-385



btn vooruit

btn home
achteruit


Claudy Jongstra voor haar wandkunstwerk "Aarde'
in het SFMOMA, San Francisco U.S.A,
foto: Studio Claudy Jongstra


foto's van 'Clay': Sonia Mangiapane,
courtesy Cor Unum

Claudy Jongstra

Kunstenares Claudy Jongstra kennen we vooral dankzij haar vilten kleden. Gefascineerd door het materiaal is zij zich gaan verdiepen in zijn vele bewerkings- en toepassingsmogelijkheden met als resultaat een prachtige collectie wandtapijten. Claudy experimenteerde hoe ze de mooiste kleuren kon bereiken. Ze ontdekte hoe vilt zelf fraaie tinten prijs kon geven en hoe ze door toevoeging van plantaardige ingrediënten nog meer kleurrijkdom kon creëren. Filosoferend over nieuwe toepassingen voor haar kleuren dacht zij aan aardewerk serviesgoed, maar dat moest dan ook wel volgens haar 'groene' principes gemaakt worden.

Clay

Voor iedereen te koop

Donkere en lichte mostinten, crème, diep blauw en warm rood; een uitwaaierende reeks van glazuren die samen absoluut een organische eenheid vormen. De kleurvariaties in de scherf van het Reglaze samen met de tinten van Claudy in transparante glazuren maakt dat ieder bordje, vaasje, kommetje of beker uniek overkomt.

Topkoks in Nederland hebben dit nieuwe serviesgoed al ontdekt en sinds kort is CLAY voor iedereen te koop, zowel in de designwinkels als via de webshop. Zie Cor Unum.
Voor meer informatie over Claudy Jongstra zie: Studio Claudy Jongstra.

Reglaze

Samen met haar medewerkers is Charlotte gaan experimenteren. Het bleek dat wanneer de reststoffen heel fijn vermaald worden, ze uitstekend door nieuwe klei heen gemengd kunnen worden zonder dat dit de kwaliteit of de bruikbaarheid van het eindproduct aantast. Twee problemen opgelost: er is minder grondstof nodig én er is minder restafval. Een hoogwaardige, niet poreuze glazuurlaag eroverheen doet de rest. De tint van de samengestelde klei is natuurlijk niet egaal en afhankelijk van wat voor kleuren er in de glazuurkasten zijn gebruikt. Dit effect heeft Lotte niet willen verbergen, integendeel! Ze liet juist een kleurloze transparante glazuur aanbrengen waardoor de verschillende kleurscharkeringen in de klei naar voren komen. Ze selecteerde vervolgens een aantal tijdloze Cor Unum ontwerpen en smeedde die aaneen tot een nieuw en aansprekend servies. Het resultaat verscheen in 2015 in een kleurloze glazuur op de markt en kreeg als naam Reglaze mee. Omdat de glazuurresten slechts een deel van de grondstof uitmaken zijn de kleurnuances subtiel.

Clay

Claudy zocht en vond het servies Reglaze van Charlotte. Er ontstond een ‘match’. De kunstenaressen delen hun sociaalmaatschappelijk engagement en beiden zien het als hun opdracht om de wereld mooier te maken. Claudy ontwierp een range van organische kleuren waarin de onderdelen van het servies kunnen worden uitgevoerd. Voor deze nieuwe verschijning is ook een nieuwe naam bedacht: Clay.


 

logo
W
Winnaar Dutch Collector Award 2016

oplossingen

Charlotte Landsheer is zich als directeur van Cor Unum goed bewust van de belasting die iedere vorm van industrie -en ook de pottenbakkerij - heeft op het milieu. Een van de speerpunten van haar beleid is zo duurzaam mogelijk te produceren. Dat impliceert dat je oplossingen moet bedenken voor lastige vraagstukken. Hoe zorg je ervoor dat het gebruik van grondstoffen en energie tot een minimum beperkt blijven? Is het mogelijk om minder afval te produceren? Lotte trok de afvalbakken van het bedrijf open en keek of daar iets tussen zat dat kon worden hergebruikt. Al die restjes klei die overblijven, kon ze daar iets mee? En vooral die glazuurresten die vanwege de kleurstoffen als chemisch afval moeten worden afgeleverd, is daar niks mee te bedenken?

Cor Unum 2017

Reglaze en Clay


 




 

laatste editie

eerdere edities

alle onderwerpen

overzicht serviezen

tijdbalk

serviezendomein.nl