Loeffelhardt
'Cannelee'
reclamefoto uit archief Gulden Vorm

Cannelee-folder



btn vooruit
lees verder, klik op pijl
btn home
achteruit
Form-2000
Arzberg-foto-Westdijk

Arzberg en Schönwald

Na de oorlog schuift Löffelhardt het handwerk even terzijde. Hij wordt aangesteld als hoofd van de afdeling Vormgeving van het Württembergischen Landesgewerbeamtes. In 1952 keert hij terug naar de industrie en wordt artistiek leider aan de porseleinfabrieken Arzberg en Schönwald. Hij treedt daarmee in de voetstappen van een illustere voorganger: Hermann Gretsch.

Arzberg:
servies 'Form 2000',
ontwerp Heinrich Löffelhardt
foto met dank aan Arzberg Germany

Form 1382

Mochten zijn woorden misschien niet iedereen hebben overtuigd, zijn
servies Form 1382 deed dat wel. Gretsch veroverde er in 1936 een Gouden
Medaille mee op de Triennale in Milaan en in 1937 een Gouden Medaille
op de Wereldtentoonstelling in Parijs.

 

Direct na de middelbare school gaat Heinrich Löffelhardt in dienst bij Silberwarenfabrik Peter Bruckmann & Söhne in Heilbronn. Zijn artistieke talent wordt daar al snel herkend en de jonge knaap krijgt een beurs om zich te bekwamen in de beeldhouwkunst . Hij keert enkele jaren later terug als zelfstandig ontwerper en weet zich snel een naam op te bouwen, ook in de keramiek. Serviesontwerpen van Löffelhardt worden in productie genomen bij zowel Rosenthal als bij haar dochterfirma Thomas.

Form 2050

Löffelhardt speelt een sturende rol in de opeenvolgende designstromingen.
Dankzij hem kan Arzberg trendsetter zijn. De strakke geometrische
vormgeving die in de zestiger jaren zou gaan domineren vinden we al
in Löffelhardts Form 2050 uit 1959.

Ook Form 2050 betoont zich een succes. Löffelhardt wint er in 1960
wederom een prestigieuze prijs mee tijdens de Triennale in
Milaan. Zijn bekendste servies werd evenwel een variant van
Form 2050
met een opvallend ribbeltjesdecor: Cannelee (Form 2075).
Löffelhardt overleed in 1979.

Arzberg Germany:
Form 1382,
ontwerp Hermann Gretsch,
foto Marijke Westdijk

portretfoto van Heinrich Löffelhardt,
met dank aan Arzberg Germany


esthetiek

Waar Gretsch telkens hamerde op de functionaliteit van het serviesontwerp, vraagt Löffelhardt juist weer aandacht voor de esthetiek ervan:
Ich wollte … immer wieder in Erinnerung rufen, dass wir die Ästhetik der Form nicht verlassen dürfen …, dass auch die Kaffeekanne wie eine Plastik von allen Seiten gesehen werden kann.

Wanneer in 1954 het Museum of Modern Art in New York een servies van Arzberg voor zijn collectie aanschaft besluit de Arzberg zich te focussen op eigentijds design. Löffelhardt is daartoe de geschikte voorman.
In hetzelfde jaar nog ontwerpt hij Form 2000, een servies dat de elegante stijl en luxe van de jaren 50 uitstraalt en toch zó tijdloos blijkt te zijn dat het nog steeds in productie is. In 1954 wint Form 2000 de Siglio d'Oro van de tiende Triennale van Milaan.

logo
W

Hermann Gretsch

Het was Hermann Gretsch die de eigentijdse vormgeving bij Rosenthal en Arberg introduceerde. Hij verfoeide het ornament en streefde naar een vorm die direct gebaseerd was op functie van het object. Hij kostte hem waarschijnlijk veel overredingskracht om de Duitse porseleinfabrieken van zijn inzichten te overtuigen. Maar Gretsch kon zijn woordje doen; zijn uitspraken hebben de mindset van een hele generatie keramisten bepaald:

Gestalten heißt, den echten Lebensbedürfnissen entsprechende Formen finden.
en
Wir können es uns nicht mehr leisten, Dinge auf den Markt zu bringen, die dem Verbraucher schon nach kurzer Zeit keine Freude mehr machen, weil sie unpraktisch, überholt und unmodern sind.
(afkomstig van de Arzberg website)

Heinrich Löffelhardt

(1901 – 1979)


 




 

laatste editie

eerdere edities

alle onderwerpen

korte berichten

overzicht serviezen

tijdbalk

kent u dit servies?

wij zoeken

serviezendomein.nl

een link naar

home