In de jaren 70 krijgen moderne woningen balkenplafonds en worden open haarden ingemetseld. De tijd van de gezelligheid breekt aan; de oud-Hollandse atmosfeer wordt in ere hersteld. Ook de fabrieken van gebruiksaardewerk gaan mee in deze trend. Potterie De Driehoek maakt het servies Drenthe met moderne technieken,
Geïnspireerd door de avantgardistische kunstenaarsgroep Cobra wil Hannie Mein een nieuwe en naïeve volkskunst ontwikkelen. Ze streeft in haar werk naar de onbevangenheid van kindertekeningen. Kunst - zo wil Hannie Mein in haar werk zichtbaar maken - moet niet zijn voorbehouden aan een kleine groep, kunst
Heinrich Löffelhardt had daarmee twee jaar eerder een Certificaat Gulden Vorm gewonnen.

mokkaservies 'Aristo', 1965
ontwerp: Edmond Bellefroid
uitvoering: MOSA, Maastricht
porselein
Utrecht van Fokke Hamming. De kleurvariatie en andere vormdetails geven het echter een eigen gezicht.

servies 'Utrecht', 1962
ontwerp: Fokke Hamming
uitvoering: Potterie de Driehoek, Huizen
aardewerk
De jury van de designprijs Certificaat Gulden Vorm merkt in 1965 op dat er een hernieuwde liefde is voor decoraties. Zowel Andries Copier voor Eschenbach als Edmond Bellefroid voor Mosa tonen dat jaar een servies met ribbeltjesdecor, daartoe aangezet door het succes van Arzberg-servies Cannelee. Ontwerper
Cor Unum: mokkaservies 1973
ontwerp Theo Potmeer
collectie Serviezendomein

Drenthe
btn vooruit
achteruit
Potmeer
maar door onregelmatige mallen te gebruiken en het glazuur slordig aan te brengen lijkt het bijna handwerk.

servies 'Drenthe', 1976
ontwerp: Cor van Tricht
uitvoering: Potterie de Driehoek, Huizen
aardewerk

Hannie-Mein
Domo’70 is omstreeks 1968 ontworpen voor Goedewaagen door Peter Steinmetz. De vormgeving is overwegend zakelijk met uitzondering voor de opkrullende handvaten. Niet alle onderdelen zijn nieuw. De terrines - waarvan de deksels als ovenschalen bruikbaar zijn - waren al eerder door Z.Landsheer ontworpen. De
opvallende kleuren dienen dan ook mede om het servies tot een eenheid te maken.


servies 'Domo 70', 1968
ontwerp: Steinmetz
uitvoering: Goedewaagen
aardewerk
Domo
In 1953 verschijnt het baanbrekende en succesvolle Finse Kilta servies van Arabia op de markt (later uitgebracht als Teema). De invloed hiervan wordt al snel zichtbaar in de Nederlandse serviezen. De platte bodems en strakke schuine zijkanten, de cilindrische vorm en de harde glanzende kleur zien we terug bij  het Utrecht servies
is voor iedereen.



koffieservies, 1965 - '69
ontwerp: Hannie Mein
uitvoering: Hannie Mein
aardewerk

Aristo
logo-4300
Utrecht
de jaren zestig en zeventig

Serviezendomein