Princessehof-604
Princessehof-553

Manufacturers Department

Op de ambachtelijke afdeling van de Worlds Fair probeerden de participanten de bezoekers met veel traditioneel – vaak Delfts blauw – keramiek te verleiden. Een groot succes werd de Fair niet. De hoogtijdagen van de jugendstil waren tanende; eierschaalporselein en plateel met planten- en dieren-decoraties raakten stilaan uit de tijd.



Arn-Fay-893



btn vooruit
lees verder, klik op pijl
btn home
achteruit
Princessehof-10

Klaas Vet

Een zijstapje: Eén van de personen die betrokken waren bij de ontwikkeling van het matglazuur was Klaas Vet. In 1903 verlaat hij De Distel om met zijn broertje Jacob een bedrijf op te zetten: Jb. Vet & Co. Niet verwonderlijk dat dit pottenbakkerijtje bekend wordt vanwege zijn matglazuur. Na een brand in 1906 verhuist de firma naar Arnhem en gaat verder onder de naam Arnhemsche Fayencefabriek. Het glazuurprocedé van al haar prachtige matglazen serviesjes, schalen en vazen is dus in gebaseerd op de experimenten van De Distel.

Wandborden met decor Rhodian
en diverse varianten, 1911-1917,
Plateelbakkerij Zuid-Holland, Gouda,
Collectie José van Bragt &
Henk Wolffensperger,
Foto: Erik & Petra Hesmerg

van Engeland tot Australië

Voor de Panama-Pacific Internationaal Exposition in 1915 – ter gelegenheid van de opening van het Panamakanaal – besluiten 6 Nederlandse keramiekfabrieken zich gezamenlijk te presenteren. PZH, De Distel en de Arnhemsche Fayencefabriek ontvingen ieder een gouden medaille voor hun inzendingen. De PZH was overdonderd door hun succes en besloot meteen in New York een handelsagent te stationeren. En daar bleef het niet bij. Al snel was van Engeland tot Australië dit Gouds plateel te koop.

 

De World’s Fair in St. Louis in 1904

De opzet van de World’s Fair was vooral commercieel. Er werden geen artistieke eisen gesteld aan de inzendingen. Objecten waaruit een zekere creatieve ambitie bleek werden geëposeerd op de afdeling kunstzinnig en de rest kwam terecht op de afdeling ambachtelijk. Dat onderscheid was voor het Nederlandse aardewerk nog niet zo eenvoudig te maken, al konden Van der Hoefs ontwerpen voor De Winkel (geproduceerd bij Plateelbakkerij Zuid-Holland) natuurlijk rechtstreeks naar het Art Department. Veel nieuws was hier overigens niet te vinden op de inzending van De Distel na. Haar serie matplateel met pastelkleurige decoraties werd opgemerkt en geroemd.

 



theeservies model 110, circa 1905
Arnhemsche Fayencefabriek
ontwerper Klaas Vet
collectie Serviezendomein

Theepot met decor van korenbloemen
(1903 - 1905)
Plateelbakkerij Zuid-Holland
collectie Museum Gouda
gezien tijdens 'Made in Holland'

Stel vazen met twee oren en lineair-geometrisch decor, circa 1903,
Plateelbakkerij De Distel,
ontwerp: Bert Nienhuis
collectie Meentwijck,
gezien tijdens ‘Made in Holland’

Damascus en Rhodian

Blijkbaar begreep de fabriek haar diskwalificatie wel een beetje want ze ging naarstig op zoek naar een nieuw en meer eigen product en dit werd het plateel met matglazuur. Daniël Harkink was hierachter de motor. Er verschenen twee series, beide met decoraties naar oud-Perzische voorbeelden: Damascus en Rhodian. 


Princessehof-logo-2
W

De glorie van Gouda Pottery op de wereldtentoonstelling te San Francisco

Twee jaar na haar oprichting waren de producten van Plateelbakkerij Zuid-Holland al tot in America te koop. De firma presenteerde zich op de Wereldtentoonstelling in Parijs, maar bij de selectievere tentoonstelling in Turijn was ze niet welkom. Haar plateel werd afgedaan als minder hoogwaardig plagiaat van Rozenburg. Pas nadat Rozenburg in 1914 haar ovens doofde, verscheen de PZH weer op een wereldtentoonstelling.

Made in Holland

pagina 5


 




 

laatste editie

eerdere edities

alle onderwerpen

overzicht serviezen

serviezendomein.nl

wij zoeken

een link naar

home

english