Ep_Simons
Driehoek

helemaal anders

Met een algeheel verzet tegen autoriteit werden ook de doctrines van Goed Wonen afgewezen. Al dat onpersoonlijke kille, strakke spul uit de vijftiger jaren was passee. Creativiteit, alternatief en terug naar de natuur werden de nieuwe kernbegrippen. We gingen het weer helemaal anders doen. Ieder op zijn eigen individuele manier natuurlijk.

Goed Wonen heeft het volgehouden tot 1968.

 

btn vooruit
Om naar de volgende pagina te gaan, click op de pijl rechts
btn home
btn achteruit
Illustratie uit:
Ep Simons:
'Practische en aesthetische Woninginrichting'
Amsterdam / Antwerpen 1953


Hier wordt de inhoud voor id "blokje35" weergegeven

Verloren autonomie

Geheel tegen de verwachting van Goed Wonen in ging toch ook het strakke interieur en het serviesgoed met zijn eerlijke vormen vervelen. In de jaren zestig raakten we niet alleen uitgekeken op de esthetiek van de naoorlogse jaren, we namen ook afstand van de oude idealen. Keurig en ordelijk werden besmette woorden, uitingen van een gevestigde orde waarvan we afstand moesten nemen. Wat hadden immers al die jaren oppoetsen van de samenleving opgeleverd? We hadden onze individualiteit en onze autonomie ermee verloren.

stempel Eng.
Servies van 'De Driehoek' uit Huizen als voorbeeld van goed fabrieksaardewerk in Ep Simons:
'Practische en aesthetische Woninginrichting'
Amsterdam / Antwerpen 1953


Ten slotte

Goed Wonen is zeker van grote invloed geweest. Het tijdschrift heeft de massa weliswaar nooit bereikt maar haar idealen vonden via andere media stapsgewijs hun weg van de elite naar de midden- en onderklasse. De damestijdschriften zijn hierbij niet weg te cijferen, de meer gespecialiseerde bladen als 'De vrouw en haar huis’ en natuurlijk talrijke andere publicaties zoals 'Practische en aesthetische woninginrichting' van Ep Simons uit 1953.


Mosa:
'Wima' theepot en roomstel
Edmond Bellefroid
ca. 1950 - '54
Fris_familie
Hier wordt de inhoud voor id "blokje10" weergegeven
Hier wordt de inhoud voor id "blok9" weergegeven
Wilma
Wilma

In 1951 worden de eerste echte keurmerken toegekend. Het Mosa-servies ‘Wilma’ van Edmond Bellefroid valt in de prijzen. In het tijdschrift lezen we de motivatie:

'Dit servies, ontworpen door Edmond Bellefroid, uitgevoerd in wit porselein door de MOSA-fabriek te Maastricht, kan als een voorbeeldig product worden beschouwd.
Het is goed om in de hand te nemen, het is goed om uit te drinken, de vorm is tegelijk gereserveerd en feestelijk. Nederland kan hier wel een beetje trots op zijn. […] Nadrukkelijk zij hier nog wel opgemerkt, dat dit het witte servies geldt zonder de niets-zeggende decoratie, die deze sterke vorm verzwakt, zonder er iets aan toe te voegen.'

 

Goed Wonen

Pagina 4

 



 

 

 

 

 

 

 

laatste editie

serviezendomein.nl

archief

register

overzicht serviezen

tijdbalk

ontwerpers

producenten

kent u dit servies?

serviesverhalen

collectie

wij zoeken

een link naar

reacties

home

 

Hier wordt de inhoud voor id "wrapper" weergegeven